torsdag 19 april 2007

Tzatsiki nämns 10 ggr i detta inlägg.

Hejsan.

Idag skulle jag ha mediekommunikationsprov. Men igår var jag ju inte i skolan, så jag hade inte mina böcker..

Imorse fick jag skjuts till skolan av morsan, mötte our dear Mr.Garret och berättade att jag inte mådde bra och skulle åka hem direkt efter att jag hämtat mina böcker. Så tog jag böckerna, sjukanmälde mig och satte mig på bussen hem.. Men halvvägs kom jag på att jag kanske skulle passa på att sola lite, så jag tog en sväng förbi solariet..

Så kom jag hem, och började fundera på när jag åt sist.. Och kom fram till att det var i måndags.. Så, mat! Kyckling, pommesfrites och tzatsiki tänkte ju jag då. Men så kom jag på att vi inte hade något att göra tzatsiki av.. Så jag började leta efter nån annan god sås.. Så hittade jag en flaska tzatsiki.. ( 1. vem fan gör tzatsiki på flaska? 2. vem köper tzatsiki på flaska? ). Iaf så blev jag glad, men tänkte att man kanske skulle kolla vad som fanns i en sån där flaska med tzatsiki, med tanke på att jag är tzatsiki EXPERT. Först kom det vanliga, typ yougurt, gurka, vitlök.. men när faaaan började man använda SOCKER i tzatsiki?! Och varför? Ättika, förtjockningsmedel? Mamma är ändå rätt noga på vad vi käkar, och vi har alltid gjort tzatsiki från grunden.. Men.. what?! Jag förstår varför nu. Btw så smakade den inte ens så gott som den brukar göra. Nej.. Usch.

Bara för att vara snäll ska jag dela med mig av tzatsiki receptet. Utan förtjockingsmedel, utan ättika, och framför allt utan socker.

2 dl yougurt
½ riven gurka (låt den rinna av)
1 krm salt
1 krm peppar
½ pressad vitlöksklyfta
1 msk olivolja
1 krm vitvinsvinäger

....

När blev jag en sån som kan recept utantill?.. Hm... not good.

Ska plugga eller se film nu.. eller något.. Ladda ner soundtracket till Happy Feet
Kiss-Heartbreak hotell - Happy Feet - Nicole Kidman & (nån mer)

Den är grym, verkligen..

Inga kommentarer: